Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55a85n 72P97a29v87e75l 8893332858706

Děkujeme za historický přehled. On nikdo moc nepopírá, že Krym je z historického hledicka, více méně, ruský. Problém je hlavně v tom, že se těmito fakty zastírá hlavní problém - dobyvačná válka Ruska. Stejně se třeba Saddám snažil odůvodnit anexi Kuvajtu (mluvím o principu, ne o počtu oběží či vůli tamnějších obyvatel)

0/−2
28.3.2014 9:28

M21o37j50m29í65r 40S10v18o17b16o29d15n59í93k 9780935945648

To je přesně příspěvek typu: uznávám, že máte pravdu. Sice to vylučuje mojí pravdu, ale já už si něco vymyslím, abych nemusel čestně přijmout Vaší argumentační nadváhu.

+2/0
28.3.2014 9:51

J38a10n 12Z16e24m90a47n 6356447351281

Jaká dobyvačná válka prosím vás? Viděl jste někdy válku? Jaký konkrétně princip to je o kterém mluvíte?

+1/0
28.3.2014 11:46
Foto

A64l78e20n42a 76K20u16l11h47a67v78á 9343965295946

R^....Mezinárodní pohyby se dějí a samotná EU si je vědoma, že za nitky tahají v USA a Rusku i jiní...svět je skutečně ve složité situaci, ale nemám pocit, že by EU jednala primárně prospěchářsky, i když udělala určité chyby v rámci Ukrajiny a sama to přiznává. EU se snaží nastolit rovnováhu, aby nedošlo k válce..udělala chyby, ale to se v tomto případě Ukrajiny mohlo stát snadno..nevyzpitatelná země...žádné řešení nebude ideální. V tuto chvíli asi nemůžeme hodit Ukrajinu přes palubu (napětí uvnitř země, která se možná bude i federalizovat) je příliš velké, ale bude nás to stát...dnes jsem o tom mluvila dvě hodiny s europoslancem, který zná Ukrajinu dlouhá léta...nejde to napsat ani do článku, ani do komentáře. Ve svých článcích se spíše soustředím na běžného občana, co můžeme dělat my tady a teď v rámci konfliktu Ukrajina: Jak toho využít jako zrcadlo pro ČR (některé prvky Ukrajiny máme také) a v práci na sobě...ptala jsem se europoslance, co mohou udělat lidé pro hlubší pochopení složitosti konfliktu. Odpověděl mi: "Jedině tam jet a strávit tam nějaký čas. Mluvit s lidmi na západě, na východě a v Rusku, třeba i v EU...pak teprve mohou člověku sepnout nějaké další souvislosti, ale i tak jen část..."

0/0
27.3.2014 22:54

J35a79n 22Z14e50m92a80n 6356947851671

No, celá věc bude stát samozřejmě hlavně běžné občany - především samozřejmě na Ukrajině - tam už to stálo nejméně desítky životů a vpodstatě to zcela nezodpovědnou politikou EU a USA způsobilo státní bankrot Ukrajiny, která nyní bude skoupena a rozkradena také za naše peníze ale rozhodně ne do našich kapes, Ukrajinci naopak si dají další kolo hluboka do kapes a ještě se dále zvýší jejich emigrace, západ bude na rady Washingtonu zbrojit, což povede k dalšímu snížení jeho reálné ekonomické síly dislokací tenčících se zdrojů do neproduktivní oblasti, navíc to způsobí další utužení vztahů Ruska s Čínou a dalšími členy SCO/CSTO jakož i BRICS, urychlení odklonu od západních rezervních měn a další zvýšení ceny energetických vstupů západní ekonomiky - vzpomeňme například onen očividný nesmysl s prodejem amerického plynu do Evropy - a další nesmyslnou eskalaci vztahů s Ruskem a jeho spojenci, které může nakonec vyústit do světové války. Ale ano, máte pravdu, já bych oněm Obamům, Merkelovým a jejich chlebodárcům sebral jejich platinové karty a poslal je na nějakou dobu žít do paneláku na Ukrajinu, třeba by se jim konečně rozsvítilo...

0/0
28.3.2014 12:13
Foto

A14l22e59n80a 40K95u74l89h52a36v18á 9723825825716

R^ Skoro ve všem s Vámi souhlasím co se týká možného černého scénáře, jen s tím rozdílem, že jsem zatím nenarazila na nějaké zcela vědomé špatné kroky EU za účelem obohacení se (zemí EU? Vlastní?) Pravda, může být řeč o Ukrajině, i o východu, který je průmyslový...a tam je třeba opatrnosti. Prostě Ukrajina není jednotná země a neví kam chce. To jsem vnímala (kromě různých propagand) jako základ ještě před krizí.

0/0
28.3.2014 16:47
Foto

A91l56e95n58a 75K15u86l28h64a67v22á 9403835345826

Ale pokud vnímáte někde jasné kauzy přímého osobního zájmu v otázce Ukrajiny a EU, budu ráda za sdílení, protože tyto informace nemám. Děkuji předem.

0/0
28.3.2014 16:48

J53a25n 56Z19e16m92a51n 6656377821581

zájmy lze rozdělit na osobní, korporátní, národní a strategické.

Nyní už je dle mého názoru pozdě mluvit o opatrnosti. Ukrajina jako stát, tím, že dovolila nástup nelegitimní vlády, která celkem otevřeně a s masivní západní podporou chce napomoci k zásadnímu zásahu proti Ruským strategickým zájmům ponese důsledky tohoto vývoje. To je nyní již zcela nepochybné. Ona nepochybně konečná ztráta Krymu je jen prvním z těchto důsledků. Následovat bude praktický státní bankrot a hospodářská katastrofa a pokud se bude dále radikalizovat přijde zřejmě nejméně o další dvě oblasti Doněck a Luhansk, které jsou majoritně ruskojazyčné.

Národním zájmem Ukrajinců je v současné době zamezit další eskalaci, jednak proto, že jejich hospodářská závislost na Rusku je zcela vitální a také proto, že nabídky, které činí Ukrajině EU nejsou ani zdaleka schopny tuto vitální závislost odstranit.

Existují ovšem i zájmy korporátní a samozřejmě nejen na Ukrajině, které by rády vzniklý chaos využily k získání toho životaschopného z Ukrajinského národního bohatství za výprodejovou cenu, v tom samozřejmě pak hrají roli i zájmy osobní, zejména jak různých oligarchů na Ukrajině tak západních sponzorů politiky (- obdobu toho jsme viděli v Kosovu při výprodeji tamního nerostného bohatství generálovi, který předtím bombardoval Srbsko, či telekomunikací tehdejší ministryni zahraničních věcí Albrightové) kterou tam prosazují a navíc zájmy, které s pomocí této situace chtějí prosadit jen v nepřímé souvislosti - např. ono zvyšování obranných rozpočtů západních zemí, či kupování/prodávání zdrojů odjinud - např. onen sen o dovozu CNG z USA - což by samozřejmě nebylo ani v našem zájmu, už z důvodů podstatně vyšší ceny. Takto bych samozřejmě mohl pokračovat, ale formát příspěvků zde je pro takový exkurs samozřejmě nedostačující.

0/0
28.3.2014 18:34

P16e76t68r 26K16u39č30e77r11a 4344387452199

Jsem zvědav jestli ho Rusko ekonomicky utáhne. Krym nebyl nikdy baštou příliš naklonenou Moskvě, spiše se sem stěhovali političtí štvanci, jako určitý předstupen emigrace.

0/0
27.3.2014 19:47

J62a27n 93Z93e23m27a64n 6896657681811

Krym je díky svému příjemnému podnebí, krásné přírodě a množství historických památek z mnoha epoch a kultur velice přitažlivé místo. Podle mého názoru by ruské bezpečnostní záruky - které samozřejmě působí mnohem důvěryhodnějším dojmem, než kdyby zůstal v rámci Ukrajiny - mohly dále přispět k rozvoji jeho turistického potenciálu - jak ze strany Ruska, tak západu, kde neustále vyhledávají  další atraktivní destinace a nadále být nejen zajímavým místem setkávání rozličných kultur ale sám si na sebe velmi dobře vydělat. Zda se to skutečně stane bude záležet na tom, jaký režim tam Rusové nastolí. Osobně si myslím, že pokud se spokojí s širší autonomií, která nebude na druhé straně křížit ruské strategické obranné plány a nastolí postupně rovnost a smír mezi tamními mešinami, které tvoří tamní svéráznou kulturu a kolorit, mohl by na tom být Krym velmi dobře. To ukáže budoucnost. Každopádně pod Ukrajinskou správou viditelně příliš spokojený nebyl.

+4/0
27.3.2014 20:21

P92e25t72r 76K78u49č89e68r75a 4264977202599

No já nevím o tom, že by konrétně zde kdy byly etnické problémy, ekonomické to ano. Ale je to v Ukrajinském prostředí určitý unikát to ano, Dovolenou či vízum do ruska a pak konrétně sem do náruče samopalů si asi ted jen tak někdo netrhne.

0/0
27.3.2014 20:32

J47a60n 81Z20e16m33a58n 6256797461561

Myslím, že to trochu přeháníte. Problém minulosti v této souvislosti bych viděl spíše v tom, že předtím tam ony samopaly atd. byly namířeny také a rozhodně ne s obrannými úmysly. I proto se tam v minulosti turismus moc nehrnul, už protože pojišťovny asi neměly moc chuť za něco takového ručit. Osobně si myslím, že jejich potřeba v ulicích se velmi rychle ztratí až okolí pochopí, že změna, ke které došlo, je vojenskými prostředky jasně nezvrátitelná bez vyvolání opravdu zásadní války.

+1/0
27.3.2014 20:52

P88e98t56r 52K19u27č68e50r17a 4854337902659

Nemám k dyspizici žádná čísla, ale myslím si že bude spíš rozhodující současný stav, obyvatele Krymu bych od toho 18. stol. vnímal spíše jako volnomyšlenkáře a pacifisty( příchod Duchoborců ), nebo určitý přechod mezi východem a západem.

0/0
27.3.2014 21:13

J52a98n 60Z43e69m68a92n 6636167441561

Ano, pokud bylo tamtudy možno rozšířit do Ruska křesťanství - i díky čilému obchodu, který tam probíhal, mohly by tamtudy projít i jiné hodnoty, jejichž nastolení by bylo v Rusku žádoucí - napřiklad tolerance - zároveň by si odtamtud případní návštěvníci mohli odvézt náhled, že se od nich oni Rusové zase až tak moc neliší.

+1/0
27.3.2014 21:20

M62i44l54a82n 41R20a66d23e77k 3267876791921

tak tak, tamni zeme sly z rucky do rucky, Ukrajina a i Krym, Rusum nikdy nepatril, az od Kateriny Druhe, ktera byla nota bene Nemka, takze take neni pravda tvrzeni ze jim "odjakziva" patril.

0/−1
27.3.2014 18:32

J47a58n 58Z56e57m12a72n 6246697251661

Zdá se, že přinejmenším část Krymu patřila již ke Kyjevské Rusi za Vladimíra I. v 10. století

+1/−1
27.3.2014 18:43

M17i72l24a54n 20R52a91d81e63k 3107886731711

nepatrila, pobyval tam, a odesel.

0/−1
27.3.2014 19:27

J85a18n 95Z29e19m22a49n 6646297661951

Jo, byl tam na výletě a nechal tam na památku katedrálu. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Crimea#Rus_and_Byzantium

+1/0
27.3.2014 19:35

M21i20l46a15n 14R70a41d92e29k 3877756681951

odesel.

0/0
27.3.2014 19:45

J21a13n 35Z33e16m25a91n 6576837851701

Samozřejmě, jako vnuk sv. Olgy - první křesťanské vládkyně Rusi - po dlouhých poradách se zástupci různých náboženství přestoupil na křesťanství - zřejmě právě v Chersonesu na Krymu, kde stojí na památku ona katedrála sv. Vladimíra - musel jít provádět své masové křesty do Kyjeva. Za to je ostatně považován za patrona ruských katolíků.

0/0
27.3.2014 20:05

P49e16t52r 14K56u75č12e87r15a 4274437982169

Možná proto, že na Krymu přestoupili na křesťanství o dobrých 500 let dřív.

0/0
27.3.2014 20:22

J86a77n 91Z67e95m54a83n 6196487101171

Ano, to je samozřejmě důležité a byl to právě Vladimír, který odtamtud křesťanství do Rusi přenesl a tím položil základ kulturní příbuznosti se západem. Že to bylo přerušeno vpádem Mongolů ještě neznamená, že tato spojnice zanikla, naopak, v pozdějších dobách byla velice ctěna a proto jsem toho názoru, že by mělo docházet k dalšímu sbližování, namísto nepřátelství založeného na levných a rychlokvašených ideologiích. A ačkoli jsou hlavním garantem bezpečnosti Evropy Spojené státy a jistě bude dobré, když toto spojenectví bude zachováno, nevidím moc důvody, proč by do budoucna mělo být Rusko považováno apriori za nepřítele, zvláště když uvážíme, že je na něm zároveň Evropa hospodářsky hluboce závislá a právě tento vzájemně výhodný obchod se sousedem "bližším než kabát" by naopak v opačném směru mohl vést k dalšímu importu těch západních hodnot, které tamní společnost skutečně může a chce přijmout. Mě třeba skutečně přijde legrační, že dnes nepotřebujeme k cestě do USA vízum, zatímco Ruska naopak zase ano. Ne snad že by to v dané situaci nebylo potřebné, ale že vůbec taková situace musela nastat.

0/0
27.3.2014 20:42

P16e86t25r 58K13u74č48e36r34a 4754657972289

Zatím se to spíše ideologicky a uměle přiživuje, ale já v to narovnání vztahů taky doufám, ikdyž povolání armády není asi to pravé, dal bych přednost diplomacii. Rozdíly mezi lidmi ale zase takové nejsou. Kozáci (= Bílí Hunové, Avaři) to byli v podstatě taky převážně hunové jako tihle Tataři, jinem trochu persifikovaní, podobně jako Slované.

0/0
27.3.2014 21:01

J36a45n 52Z85e86m63a77n 6766137281461

samozřejmě bych také dal přednost diplomacii, ale ta obvykle selhává tváří v tvář fanatismu. Osobně mám - samozřejmě ať už si o takových způsobech a jejich vhodnosti myslíme cokoli - podezření, že v dané situaci ona prostá přítomnost oněch jednotek "domobrany" se samopaly možná zabránila krveprolití. Že bylo motivací těch, co je tam poslali, zřejmě v první řadě "konečné řešení krymské otázky", o tom nicméně také moc nepochybuji.

0/0
27.3.2014 21:27

A37d32a33m 60S38t11a60v10a 5158457966691

"...odešel...": odešel, neodešel. Na Krymu tehdy  trvala taková přetahovaná mezi Byzantinci na samém jihu Krymu a těmi Rurikovci - to již naturalizovanými Rusy.  Ale oni mohli být Rusy již i původně. To nikdo nedokáže ani nevyvrátí - k Vikingům jsou řazeni pro své severské působiště - Novgorod, ale i tam již v 7.-8. stol., aby ne! žili Slované s velice významnou kulturou. Ale ještě před těmi Slovany tou oblastí prošli dnešní Finové a usadili se v dnešním Estonsku a podél dnešního Petrohradu prošli do Finska.  Když už jsme uvedli toho Sáma, tak i ti Rurikovci byli také kupci. Oni kupci tenkrát museli zřejmě být i zdatnými válečníky. A jejich karavany byly zřejmě složeny z vycvičených válečníků. Ti Rurikovci táhli od dnešního Finského zálivu až do Byzance.

0/0
27.3.2014 21:08

J60o53s83e39f 78S17l73a39v30í79č73e40k 4603126976313

Děkuji Vám za velmi zajímavé informace. Bohužel takové detaily nezajímají Zaorálka a tím méně Obamu. Pan Zaorálek pochopitelně musí držet basu, ale nemusel by být tak snaživý.

+3/0
27.3.2014 17:50

J84a31n 40Z13e67m77a30n 6806507861961

pan Zaorálek je vždy snaživý, kde chybí inteligence a smysl pro politický takt, tam se to holt musí dohánět oním "makáním" - jak nedávno zažertoval jeden spoluposlanec, poté, co p. Zaorálek volal ostatní ke stručnosti a pak obšťastnil sněmovnu hned několika dlouhými projevy

+3/0
27.3.2014 18:10

R32a25d65e91k 81V39y75s90k42o13č33i98l 5699386871254

V roce 1802 byla ustavena Tavrická gubernie nikoliv Krymská, byla to jedna ze tří gubernií vzniklých rozdělením Novorosijské gubernie.  V roce 1917 je deklarováno území Severní Tavrie jako součást Ukrajinské republiky, na Krymu byla vyhlášena Tavrická gubernie jako součást RSFSR v listopadu 1920, rok na to pak vzniká Autonomní Krymská SSR.

+2/0
27.3.2014 17:01

J57a57n 91Z10e36m13a38n 6256837151931

Děkuji za upřesnění. Doplnil jsem do článku.

+1/0
27.3.2014 17:09

J11a82r32o13s88l90a19v 51M24i64k87u90l11a 3837211646

Asi jste tu historii měl začít dřív než rozpadem Zlaté hordy, aby třeba laskavý čtenář pochopil, odkud se ti Tataři vlastně vzali a kdo tam byl před nimi

+1/0
27.3.2014 16:43

J28a60n 31Z69e73m78a61n 6716327571861

Asi ano, ale nechtěl jsem aby to bylo neúměrně dlouhé. V současné situaci myslím nehrají události před vznikem Krymského chanátu zase až takóvou roli. Ale samozřejmě pokud k tomu něco zajímavého máte, sem s tím.

0/0
27.3.2014 16:45

J70a28r85o49s17l76a44v 73M17i19k98u44l18a 3597861736

Právě že hrají, protože si řada lidí myslí, že Tataři jsou původní obyvatelstvo a že jim Krym proto patří. Ve skutečnosti to jsou nájezdníci jako jiní Asiati, třeba Hunové, Avaři atd.

+2/0
27.3.2014 16:52

J60a69n 65Z89e25m24a47n 6196647621441

To bych si myslel také. Nicméně žili tam tam už po dlouhá staletí a nepochybně i oni se významně v dobrém i zlém podíleli na vytváření Krymské historie a kultury. Co bylo před staletími podle mě těžko lze jednodušše vztahovat na současné potomky oněch nájezdníků - jakkoli samozřejmě politické sentimenty to je schopno vytvářet dodnes, zvláště když uvážíme, že od Osmanské říše, po dlouhou dobu nepřítele západu, než se hodila k pacifikaci Ruska (a zde prosím nehodnotím, jistě to mělo v jeho imperiálních dobách svou logiku) přijali islámské náboženství.

0/0
27.3.2014 17:03

J30a31r30o60s79l40a13v 47M32i37k25u79l24a 3667201136

R^ Vidíte sám, že svět není tak černobílý, jak se z účelových prohlášení zdá...

+1/0
27.3.2014 17:09

J55a28n 25Z22e19m86a15n 6116117651661

Právě. Politika holt často vidí věci jednostranně, podle toho, které zrovna ti či oni prosazují - a obyčejní lidi jsou na tom obvykle z té či oné strany biti

+1/0
27.3.2014 17:12

J71a56n 79Z76e84m54a42n 6236517861581

myslel jsem samozřejmě které zájmy

0/0
27.3.2014 17:13

A28d14a15m 22S63t45a45v89a 5518337156211

"....sem s tím": Podle jednoho materiálu roku 988 ovládl Vladimír Veliký /Svatý/ Chersones na Krymu až po Sevastopol, oženil se s byzantskou princeznou Annou a uskutečnil christianizaci Ruska. Takže Rusové, ještě z Kyjeva, vládli na Krymu již od konce 10.století. Pak to vše od poloviny 13. století na tři sta let zhatili Mongolové-Tataři  /Zlatá horda/. A o Krym se začalo znovu bojovat, jak vy už píšete.

Ale velevýznamné jsou vaše poznámky o úsilí Krymu získat v 90. letech  co nejvíc samostatnosti a ukrajinské bránění a omezování tohoto úsilí o samostatnost.

+1/0
27.3.2014 18:03

J91a89n 48Z49e34m43a26n 6296587231721

děkuji za velmi důležité doplnění

0/0
27.3.2014 18:13

J41i90ř51í 60M39a35t80ě52j67č26e96k 9988219174967

Rusové z Kyjeva byli Vikingové  ... to jen pro doplnění.

0/0
27.3.2014 18:29

A32d69a65m 21S24t43a66v44a 5878857466141

Jestliže chcete tvrdit, že obyvatelé Sámovy říše byly Frankové, tak budiž. Ale obojí by byl nesmysl. Ano, tehdejší vládci  severní Rusy byli Rurikovci, východní Normané - Vikingové /9. stol./. Avšak ti vládli severně od Kyjeva, v Novgorodu! !  V Kyjevě působili Rusové, které ovládl Rurikův příbuzný Oleg. A tam založil Kyjevskou Rus.

+1/0
27.3.2014 18:47

J17a79r35o67s98l15a40v 72T30a21c83h15o63v69s79k46y 2942930894360

Diky za informace. Takze Krym vlastne anektovala Ukrajina v r 1995 a ted si to Rusko vzalo zpet.

+6/0
27.3.2014 16:30

J41a36n 20Z55e62m46a98n 6396747551631

Víceméně to na mě spíše působí, že Krym se utekl pod ochranu Ruska, k čemuž viditelně už dlouho směřoval - i neboť jeho autonomie, nezávislost - a jak většinově ruskojazyčné obyvatelstvo tak Tatarská menšina - viditelně nebyly Ukrajinou v minulosti příliš respektovány. Že je to na druhé straně dřívější součást Ruska, kterou k němu nejprve připojily a pak zase od něj oddělily arbitrární zásahy sovětské moci a samozřejmě i v současnosti velmi strategické území pro jeho obranu tomu samozřejmě velmi napomohlo a zájmy jak většiny Krymského obyvatelstva tak i Ruska se k tomu zdá se při této příležitosti svržení zákonné Kyjevské vlády a instalace radikálů k moci s pomocí západu, které jistě Rusko muselo vnímat jako strategickou hrozbu, celkem i logicky spojily.

+3/0
27.3.2014 16:56

J73i92ř30í 73M72a42t57ě96j93č80e43k 9768219844607

Špatně čtete - v roce 1954 byl Krym darován Ruskem Ukrajině ;-)

Možná proti vůli většiny obyvatel....,ale darován ....a dar byl stvrzen ve smlouvě o jaderných bombách ..

asi to zas až nebude taková výhra ten Krym....

0/0
27.3.2014 18:37

A56d54a63m 29S49t92a95v19a 5728797686781

...a co lodičky?

0/0
27.3.2014 18:49

J14a61n 15Z11e97m73a56n 6206227431951

No, není mi například úplně jasné, k čemu Rusům bude například ona přes 40. let stará prohnilá sovětská ponorka. I když si samozřejmě dovedu představit, že jí někde zaparkují jako tu Auroru a budou tam vodit školní výpravy:-P

0/0
27.3.2014 19:22

J17a13n 46Z96e94m55a96n 6596987701121

No to rozhodně tehdy nebyla, nucený odsun zejm. Tatarů za Stalina tam vylidnil celé regiony, což pak vedlo k hospodářskému rozvratu - ostatně řekněme něco podobného jako u nás v Sudetech. O legitimitě takovýchto administrativních stěhování národů si samozřejmě každý může myslet leccos podle toho se kterou stranou zájmů se identifikuje, stejně tak jako o legitimitě předávání celých oblastí z jedné administrativy do druhé totalitní mocí. Demografii Krymu toto sovětské darovávání průšvihů nicméně ale ani tak příliš nezměnilo, stále je převážně ruskojazyčný, stejně jako je nepochybně stále strategickým územím z hlediska ruské obrany.

0/0
27.3.2014 19:16



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.